Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

luni, 14 aprilie 2014

Un argument pentru implicarea în politică a ortodocșilor eurofili

(pe contributors aici: http://www.contributors.ro/politica-doctrine/un-argument-pentru-implicarea-in-politica-a-ortodocșilor-eurofili/ )

Este în interesul românilor ca valorile creștine asociate familiei să fie reprezentate în politică de oameni care le pun sus pe lista de priorități. Doi candidați care promovează aceste valori au reușit să obțină semnăturile necesare pentru a candida la Parlamentul European: un baptist - domnul Costea și un ortodox - domnul Capsali. Din păcate nici unul dintre domniile lor nu poate reprezenta cu adevărat interesele majorității românilor.

Este greu de crezut că domnul Capsali intră în politică doar pentru valorile familiei, fără să fie interesat de un stat autoritarist după modelul tradițional ortodox. Un stat autoritarist nu este în interesul majorității românilor. Există riscuri la fel de mari ca domnul Costea să intre în politică și în scopuri de prozelitism religios. Prozelitismul religios neoportestant nu este în interesul majorității românilor. Într-o matrice de preferințe religioase cuplate cu opțiuni politice situația domniilor lor se prezintă ca în tabelul de mai jos :

Valori creștine / Sistem politic
Autoritarist
Democratic policentric
Ortodoxie
Capsali
Avem, dar nu candidează
Neoprotestantism
N-avem în România
Costea

Din această matrice se poate vedea că celor mai mulți români le-ar fi de folos să candideze cineva care reprezintă atât valorile creștine ortodoxe, cât și pe cele ale democrației autentice. Astfel de persoane sunt domnul Papahagi și alți oameni cu valori democratice și europene certe cuplate cu opțiuni creștine și naționale la fel de certe din partidul Noua Republică, de exemplu domnul Berari (text aici).

Nu avem de a face cu o “fragmentare a votului creștin militant” prin dubla candidatură a domnilor Costea și Capsali (analiză a domnului Ghinea în Dilema Veche aici), ci de transferarea în scena politică a competiției din zona religioasă. Decizia de participare a domnului Capsali a fost una reactivă, o reacție la candidatura domnului Costea (inverviu în România Liberă aici). Domnul Capsali declară că are relații cordiale cu catolicii, probabil nici ei prea încântați de o eventuală creștere a activităților prozelitiste ale neoprotestanților în România folosind un eventual prestigiu câștigat la tribuna Parlamentului European.

Deși fiecare candidatura în parte are dezavantaje pentru România, eufemistic vorbind, din competiția politică dintre domnii Costea și Capsali poate rezulta ceva folositor.
·         candidaturi  viitoare independente ale unor oameni ortodocși cu convingeri democratice,
·         regândirea relației stat-Biserică în ortodoxie, mutarea accentului de la ascultare și autoritate în viața politică la autorități ca furnizori de servicii publice în baza unui contract constituțional.
·         consolidarea unui curent creștin-democrat românesc autentic.

Această competiție poate obliga politica românească la evoluție morală, iar ortodoxia românească la evoluție civică. Evoluția ar trebui să fie cât mai rapidă, pentru ca piața politică să nu permită dezvoltarea unor curente care nu sunt în interesul majorității românilor, fie din considerente politice, fie din considerente religioase.


Cum la europarlamentarele de anul acesta nu se mai poate schimba nimic, le urez succes politic ambilor candidați rămași în competiție după ieșirea din diverse motive a domnilor Papahagi și a celor de la Noua Republică. Să câștige doar unul ar genera dezechilibre periculoase, fie religios, fie politic. Să piardă amândoi ar însemna să rămână în afara dezbaterii publice lucruri fundamentale pentru viața oamenilor din România.


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu