Nu locul ci modul

Nu locul ci modul

sâmbătă, 18 aprilie 2015

Dreapta iluministă e depășită istoric, viitorul e al dreptei post-iluministe

  
În acest text susțin ideea că alături de cele două partide mari raționaliste din România, PSD și PNL, este necesar încă unul puternic de centru dreapta democrat-creștin. În acest moment nișa e parțial ocupată de PMP, un partid oportunist care nu răspunde nevoilor societății românești, ci intereselor de grup ale celor care l-au creat în scopul perpetuării politice după ce rolul lor istoric, important de altfel, s-a terminat [1].

Dezbaterile din timpul alegerilor prezidențiale au evidențiat două moduri de gândire în zona civică și politică de dreapta. Un mod raționalist, top-down în construirea opiniilor și cunoașterii, care iubește unitatea de acțiune în numele rațiunii, și un mod post-raționalist, de tip mâna invizibilă bazată pe mecanisme evolutive, care iubește diversitatea chiar și atunci când manifestarea ei deranjează pe termen scurt, întrucât asumă o modestie a posibilităților gândirii omenești și e conștient că fiecare intervenție publică joacă rolul unei potențiale mutații culturale, când nu e reafirmarea viabilității unei specii culturale, eventual politice, care a avut deja un anumit succes.

Rezultatul alegerilor prezidențiale este o confirmare empirică a faptului că o dreaptă cu competiție ideologică internă, post-raționalistă, este mai eficientă decât una centralizată. Candidatul Iohannis a câștigat doar pentru că a fost susținut de alegătorii altor candidate, oameni care altminteri nu l-ar fi susținut cu toții. Strategia toți pentru Iohannis de la bun început ar fi dus la succesului domnului Ponta, vocile multiple independente care să dea credibilitate discursului de protest împotriva abuzurilor asupra celor din diaspora nu ar fi existat.

Dacă succesul dreptei a fost asigurat prin competiție în interiorul dreptei, ce interes ar avea cetățenii să nu mai existe competiție de acum încolo ? Interesul este exclusiv al partidelor raționaliste, nu al societății.


Argument pentru depășirea raționalismului în politică

Un argument teoretic pentru depășirea raționalismului poate fi schițat pe scurt astfel [2]:

·         omul nu are o minte infinit de puternică;
·         atâta vreme cât societea e suficient de simplă omul poate să aibă un model conceptual, o reprezentare ideologică explicită a funcționării ei: aceste ideologii raționaliste sunt bine adaptate nevoilor politice ale omului în condiții suficient de simple;
·         după ce societatea devine foarte complicată nimeni nu mai poate să cunoască, necum să priceapă tot ce se întâmplă într-o societate: în aceste condiții ideologiile raționaliste singure nu mai sunt bine adaptate nevoilor politice ale omului, avem nevoie de o populație de ideologii pe care să le folosească oameni aflați în competiție; raționaliștii;
·         în acest condiții de complexitate crescută putem avea reprezentări unitare numai cu privire la principiile de funcționare ale societății, nu și cu privire la diverse acțiuni specifice și ideologiile care le justifică ; nu putem ști exact la ce duc diversele acțiuni pe termen lung, evaluăm doar în funcție de consecințele practice : asta înseamnă că nu putem face planuri de dezvoltare ale societății pe termene excesiv de lungi și că dezvoltarea societății e bine să fie rezultatul echilibrat al interacțiunii dintre stat – care asigură funcționalitatea cadrului instituțional formal, și cetățeni – care au diverse inițiative de acțiune ;
·         în aceste condiții e recomandabil să nu îți tai crăcile ideologice de sub picioare nici când acestea par vetuste și nu le vezi utilitatea directă, de exemplu în cazul celor religioase. În fond ele sunt rezultatul inițiativelor de acțiune ale unor cetățeni. Te afli într-un frunziș complicat în care nu mai ști dacă ce pare solid e de fapt putred pe undeva, iar ce pare fragil e de fapt bine consolidat prin împletirea cu alte liane din zonă. Atitutinea rațională nu mai e să faci pe mizezi excesiv pe rațiune ca în iluminism și să spui tu cum trebuie să crească arborele și pădurea, ci să le lași să crească și să îți vezi de inițiativele tale private în aceste condiții dinamice doar parțial controlabile.
·         În aceste condiții de complexitare ridicată ai nevoie de o minte deschisă și adaptabilă. Dacă o cracă ideologică o să se usuce și o să moară, va muri pentru că nu mai vrea nimeni să stea pe ea, nu pentru că o tai tu în numele binelui comun (desigur că poți încerca să o tai într-o competiție pentru putere, dar nu mai poți avea pretenția că slujești interesul public atunci când faci asta).
·         În aceste condiții de complexitate ridicată reprezentarea rațională a binelui comun este cea a unui cadru formal care permite manifestarea unei competiții nedistructive și a altor tipuri de relații (contractuale formale, dar și informale) între adepții diferitelor moduri de viață și valori de fond structurante ale existenței personale.

Nimeni nu mai poate gândi eficient marea arhitectură a unei societăți informaționale contemporane cu tendințe de globalizare. Și nici măcar a unui sistem politic. N-avem mintea suficient de puternică pentru asta. Structura societății și a sistemului politic rezultă din multiple inițiative într-un cadru cât mai neutru valoric cu putință, iar tendința naturală de acaparare a cadrului de către deținătorii unui sistem de valori sau a altuia trebuie ținută sub control permanent, inclusiv prin existența a multiple centre de decizie în stat relativ independente (de exemplu centrul de putere Curtea Constituțională e cel care a blocat acapararea totală a cadrului de către cleptocrații post-comuniști).

Într-o democrație complexă creativitatea și eficiența rezultă din inițiative locale decuplate care nu mai pot fi prinse într-o unică reprezentare globală și simultan detaliată a proceselor implicate.


Aspecte instituționale

Caracterul dominant al discursului liberal raționalist (dreapta iluministă) în politica și societatea civilă românească e stabilizat în mod direct de existența partidului liberal actual și indirect de existența competitorului său de stânga.

Alte surse de stabilizare directă sunt :
·         diverse organizații neguvernamentale cu origine iluministă elitiste, deținători inițiați ai înțelepciunii de vreun fel, distribuiți în toate organizațiile politice raționaliste care susțin acest mod de abordare.
·         puterea disproporționat de mare a serviciilor de informații în raport cu societate civilă care ar putea genera organizații politice noi, cu oameni distribuiți în toate organizațiile politice care susțin o abordare raționalistă.
·         faptul că societatea românească nu e încă suficient de complexă pentru ca pretențiile de a putea fi gestionată raționalist să apare în mod evident ca fiind de nesusținut.

Însăși complexificarea scocietății peste un anumit prag este inhibată instituțional de dominanții actuali pentru că este împotriva interesului celor care ocupă centrele de decizie și distribuire a resurselor pe baze susținut prin retorici raționaliste. Cu o societate puternic descentralizată raționalismul de stânga, de dreapta sau de stat neidologic nu mai pot avea garanția unde se duc banii și către cine, ci doar în ce zonă și pentru ce scopuri de interes public.

Competiția între cele două tipuri de raționalism a fost utilă pentru depășirea stării autoritariste a societății, însă în această perioadă în care România tinde să se complexifice există un interes de cooperare între raționaliști pentru a bloca diversificarea internă a societății dincolo de pragul controlabil direct de către ei.

O dreaptă post-iluministă nu înseamnă dispariția abordărilor raționaliste, ci coexistența lor cu alte abordări politice compatibile cu cadrul formal de funcționare al statului democratic. Înseamnă doar o distribuire a puterii în multiple centre.


Aplicare

A trecut suficient de mult timp de la alegerile prezidențiale de anul trecut pentru a avea o opinie consolidată cu privire la ce se întâmplă din punct de vedere politic.

Atmosfera e stătută, nimic nu s-a schimbat în mai bine pentru cetățeni. În educație, care s-a spus că va fi o prioritate pentru noul președinte și PNL, continuă politicile antireformă cu tactica picăturii chinezești. Finanțarea cercetării este la pământ, banii s-au dat cu câteva zile înainte de Paști. Din sistemul de sănătate medicii pleacă pe capete.

În pofida faptului că intervine exclusiv în interes personal și grupal, fostul președinte este singurul care dinamizează discursul public împotriva blocului partidelor raționaliste. Dacă nu ne place că o face dânsul, atunci trebuie să punem ceva în loc. Trebuie să producem un discurs politic care să fie capabil să miște politicile publice de interes pentru oameni, să producă o opoziție reală, nu doar protocol și vizite la Majestatea Sa, dar care să fie detașat de anturajul fostului președinte.

În condițiile din România o combinație de tip hayekian între pilonul valorilor tradiției și cele al valorilor democrației ar fi un partid creștin-democrat nu doar cu numele, ci cu implicarea majoră a creștinilor practicanți. În schema politică actuală așa ceva a fost ușor de asociat cu excesele ortodoxiste de genul celor ale unui domn Capsali. Aceste poziții devin însă acum extreme în discursul public, în oglindă cu cele ale ideologilor umanismului internaționalist. Centrul poate fi ocupat de oamenii care cred atât în valorile democratice cât și în cele creștine.

Acesta ar fi un pol de dreapta neiluminist în competiție cu interesele raționaliștilor, iar pentru o periodă de timp și în competiție cu partidul fostului președinte, care se va dizolva mai devreme sau mai târziu odată cu amurgul liderului său informal.

Afilierea europeană a PNL nu poate masca faptul că acest partid nu are nimic de a face cu creștin-democrația. PNL este un vechi reprezentat standard al raționalismului de dreapta care a absorbit în timp tot felul de alte idei cu singurul scop al intereselor politice pe termen scurt, recent în principal de a face față PSD.

Este necesară o critică intensă, o opoziție puternică pe baze creștin-democrat la un nivel vocal similar celui al fostului președinte. O societate care nu pate produce o astfel de critică nu merită să evolueze. Trebuie spart oligopolul raționaliștilor stabilizat acum de serviciile de informații datorită contextului internațional turbulent pregătește terenul pe care se poate dezvolta o creștin-democrație ca opțiune alternativă.

Nu putem accepta o competiție doar între doi dinozauri mari raționaliști de stânga și de dreapta. Aceștia sunt mult prea specializați “trofic” și nu pot evolua instituțional. Rolul lor social e mai degrabă de a asigura stabilitatea politică până când ne vom putea diversifica prin organizații politice care să reflecte valorile și interesele reale ale oamenilor și să implicarea lor.

Potențialul evolutiv al organizațiilor civice și politice mici și medii este mult mai mare, iar asta e de folos țării. Așa cum omul e rezultatul evoluției din mici mamifere, nu din dinozaurii hiperspecializați dominanți până în momentul extincției lor catastrofice, la fel deologiile viitoare dominante nu vor evolua din cele raționaliste, acestea fiind drumuri închise pentru evoluția culturală a omenirii. Raționaliștii au creat condițiile unei evoluții culturale care a dus la propria lor inadecvare cu noua stare a societății.


Considerați finale

Crearea unor noi centre de putere în societate prin concentrarea resurselor într-un mod neplanificat (antreprenori din clasa de mijloc, semi-antreprenori în cadrul unor instituții publice care derulează proiecte de valoare financiară mare obținute prin competiție) nu poate decât să scadă prestigiul și autoritatea raționaliștilor și să le lezeze interesele materiale. Erodarea puterii lor e un rezultat inevitabil al evoluției societății și va duce la formarea unui pol creștin-democrat autentic nu pentru că vrea cineva asta în mod special, ci pentru că acestea sunt valorile majoritarilor din România : tradițional creștine, iar acum și democratice. O dreaptă post-iluministă va consta probabil din două partide aflate în competiție : partidul raționalist PNL existent și un partid ancorat simultan în valorile tradiției creștine și ale democrației. Dacă un astfel de partid se va consolida e foarte probabil ca el să dea viitorul președinte al României după un mecanism competitiv pe dreapta de tipul celui prin care a câștigat și actualul președinte, cu atât mai mult cu cât o susținere neexplicită a BOR pentru candidatul stângii raționaliste va fi exclusă în noile condiții.

Procesul de erodare a autorității raționaliștilor nu poate fi oprit decât prin perturbări catastrofice de genul unui război, sau al unor investiții foarte mari în înarmare ca rezultat al unei crize globale de încredere, singurele în măsură să ducă la simplificarea din nou a structurii societății. Din acest punct de vedere există o convergență între interesele instituționale ale raționaliștilor de toate felurile și cele ale inamicilor lumii libere. Înțelegerea acestui lucru când există bună credință în raport cu interesul public și nu există blocare în proiect ar trebui să ducă la depășirea modului de gândire raționalist.

____

Notă.

[1] Băsist nu înseamnă fan al domnului Băsescu, ci fan al rolului pe care acesta l-a avut. Rolul fiind încheiat nu mai poate nimeni să spună că este băsist acum, ce cel mult că a fost băsist. A fi băsist acum e la fel de caraghios cu a fi un fan al fotbaliștilor Ozon, sau Dobrin, Costică Răducanu sau Pele. Sentimentalismele n-au ce căuta în politică.


[2] Abordarea propusă este de tip hayekian. Un text introductiv accesibil despre Hayek se găsește de exemplu aici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu